Queenza

Alla inlägg den 14 oktober 2010

Av Sarah - 14 oktober 2010 16:18

Jag har ofta väldigt olika sug efter godsaker. Ibland kan det vara så enkelt som poppisar, torkad frukt, en god ost eller en salami korv.


Detta är något som alltid har funnits inom mig. Dit hör även att jag är en periodare.. Vanligen hör det till att min frukost är den som byter skepnad efter att länge ha förätit mig på en viss typ av vara. Äter numera inge bröd till frukost, utan kör med min smoothie. De senaste dagarna har jag skramlat ägg i pannan - dels för att variation förnöjer samt för att killen legat hemma och vart sjuk. Lite mäktigt att vräka i sig en laddning på 6 ägg helt själv! Innan tanken om att försöka gå ner i vikt gick jag bergsäkra gång genom hela sortimentet och utbudet till frukost mackan.


Ett tag var det bara kokt skinka som gällde, sen vart det endast rökt skinka, salami i alla dess former, rökt kalkon, medvurst, mortadella, pastrami, serrano eller parma. Detta efter att ha ledsnat på hård ost, mjukost, smaksatt /inte smaksatt färskost. Länge höll jag mig till leverpastej - gick att variera med smörgåsgurka, helt naturell, grön paprika eller vanlig gurka.


Men nu är det inte mackor med pålägg som besvärar mig. Utan det är variationen av middagen. Allt för ofta känner jag stor olust till att kocka ihop en brakmiddag. Finner ingen inspiration och fantasin är död! Vart helst kan man hitta intressanta recept, men sällan nåt som faller mig i smaken.







Så därför valde jag att knåpa ihop ett vegetariskt innheåll till pita bröden till kvällens middag.




Inlagd gurka - så enkelt!

1 msk ättika

2 msk strösocker

1/3 krm salt


Marrinerade kronärtskockshjärtan

3 st pressade vitlökar

1 krm peppar

2 nypor flingsalt

3 msk olivolja


Gojsa ihop och häll över de delade kronärtskockorna, stek sedan på medelvärme!


Tomatsås a la Sarah

4 st soltorkade tomater

6-8 st körsbärstomater

1 skiva gul lök

1 pressad vitlök

2 msk tomatpuré

3 msk olivolja

½ msk ketchup


Krydda efter behag


Salt

Peppar

Paprika pulver

Färsk/fryst/torkad basilika

Cayennpeppar


Dela tomaterna i små bitar, hacka löken, i med allt i en kastrull på svag värme, låt puttra en stund, kör sedan med en stav mixer - men låt det gärna få vara lite grova bitar. Delicious gott!


Ris på mitt vis

1-2 dl ris av valfri sort

1 msk olivolja

1/3 krm gurkmeja

1/3 krm gul curry

1/4 krm örtsalt

1 nypa flingsalt


Sköl noga av riset i vatten, slå av all vätska, sätt på högsta temperatur på plattan, häll i olivoljan tillsammans med riset i en tjockbottnad kastrull, rör hela tiden runt så inget bränns fast, sakta kommer riskornen få en genomskinligare ton, häll på med lika många delar vatten, låt koka enligt avsedd tid.



Övriga goda ting att ha i

Halloumi

Isbergssallad

Rödlök

Färska tomater

Färska champinjoner



Av Sarah - 14 oktober 2010 15:56

Det var en ganska känslosam söndag som kom att vänta mig. Hade som tur var Prinsen med mig. Resan hem till mor gick förvånansvärt bra, trots nya miljöer som tvärbanan!


Kom något se, som i vanlig ordning. Är man tidsoptimist omger man sig i oceaner av tid. Vi satt och snackade lite innan det var dags att ta i tu med de jobbiga bitarna. Vi samlades kring köksbordet. Mamma fixade lite kaffe, jag stod för bullarnar. Öppnar ett nytt word dokument. Sen tar vi oss igenom hela listan från A till Ö i stort sett. Tårarna avlöste varandra. Ett tag var jag tvungen att resa mig upp från stolen och gå och hålla om lilla mamma. Hon är så stark. Hon är en riktig kämpe, som vägrar ge upp och acceptera läget. Det var en besynnerlig känsla att befinna sig där, i gemenskap prata om saker man egentligen inte borde prata om. Varför är döden i sig så tabu belagt? När det är precis lika naturligt som att vi föda. Ja vi föds och vi ska alla någon gång dö, what's the point?


För min egen del och alter ego känndes det skönt att få det avklarat. Nu är vi 2 som delar mammas sista önskan inför döden. Det är för mig helt obegripligt, jag kommer nog aldrig kunna förstå det. Inte ens när det väl är över. hur mycket man än försöker föreställa sig hur det kommer att bli, hur det kommer att kännas etc så förstår jag att så kommer det antagligen inte å bli. Men att ha tagit det steget, känns för mig som en oerhörd stor lättnad. Nu behöver inte JAG beta i det, eller grubbla mig över va mamma egentligen hade tyckt om det om jag själv hade tagit de besluten.


Det är många tankar som har slagit mig genom åren. De värsta och återkommande har nog vart det att mina barn aldrig kommer få ha en mormor, att mamma aldrig hinner få se sina barnbarn växa upp. Att försöka bli vän med den tanken, försöka hitta vägar som gör vardagen lite enklare, går bitvis bra. Men så kommer floden med tårar som ej går att stoppa. De måste ut, det har jag insett. Jag kan inte och orkar inte längre hålla inne med nåt. För något säger mig att slutet är nära. I över 3 år har jag gått och väntat på att få ett avslut. Kan man sörja i förtid? Ja, men man kan inte gå vidare utan att ha fått ett avslut. Därför förstår jag alla liknande situationer där kroppar till de döda aldrig återfinns. Det blir liksom aldrig ett ordentligt avslut, förrens man har fått sin anhörig ner i graven. Jag tror det är viktigt för en själv att få den bekräftelsen -  att denna människa kommer aldrig mer tillbaka.


Jag kan helt ärligt inte svara på hur jag kommer att ta hela den här biten som en dag komma skall. Borde kanske lyfta luren och få en tid inbokad till kuratorn på onokologen, för mammas skulle borde jag verkligen det. Trots hennes krämpor har hon ork över att oroa sig för mig!


Av Sarah - 14 oktober 2010 13:16

Shit! Inte skrivit nåt här på 1 vecka, har egentligen inte så mycket att berätta. Men kan dra det lite kort för de som är intresserade..


I fredags fick vi för oss att damma av pjucken och svänga de lurviga. Det var i och för sig efter lite lättare övertalning från vår kompis Erik. I samband med detta så passade jag på att lura iväg honom till VBYC för att hitta nåt lämpligt att ha på mig under kvällen, samt underlätta för killen - för att han skulle slippa stressa förbi bolaget. Nu blev det så att han kom i alla fall och hämtade oss. Tur det för min mage höll på att ge upp av hunger. Hade lagt en kyckling i lergrytan så den var så gott som klar när vi kom hem! Alldeles förträffligt bra! Vi käkade gott, och umgicks på bästa sätt. Det går alldeles för länge mellan gångerna..


Jag var ordentligt taggad inför kvällen, det var ju som sagt år och dar sen vi gick ut tillsammans, ja killen och jag. Så det var minst sagt på tiden! Vi anländer GK och var allesammans lika sprängande kissnödiga. Så det blev vårt första stopp. Att gå på muggen. Vi vandrar upp till den övre baren i hopp om att få våra drinkar fortare än på det nedre planet.. Ack så fel vi hade! Fattar inte poängen med att endast ha en som servar gästerna med alkoholhaltliga drycker? Ren idioti enligt mig!


Mitt i frustrationen av väntan på att få göra vår beställning ploppar killens låtsas farsa upp. Helt otippat! Han insisterar på att få bjuda oss på en drink. Självklart antar vi erbjudandet och säger skämtsamt - Pappa betalar! Haha! Nä det var riktigt skoj att han dök upp, dock var väl han lite malplacerad där på klubben mitt bland unga i alldeles för små kläder? Men skoj hade vi! Kul och träffa lite fest folk, bla Camii och Kaizer. Det var riktigt bra drag där de sista timmarna. Jag lyckades till och med tappa bort mig själv, förvirrade bort killen. Men det löste sig. Sen drog vi lagom innan kön till garderoben blev för lång. Vi var nöjda med kvällen, dock återstod bara en sak för att fullända den helt! Nämligen att hitta en plats att hulka upp det som låg och guppade i magen. Fy fan asså! Spy är bland de värsta sakerna som finns! Efter att det var åtgärdat får vi ett sms från vår vapendragare - att han minsann också var påväg hem. Ja men kom hit då! Lika så han behövde spy! Haha! Vilken trupp vi är! Sen insisterade vi på att låta honom slagga hos oss. Ja häller vi upp så ställer vi ju också upp!


Han skulle ju upp och jobba dagen därpå. Stackarn! Går inte att låta bli att lida med honom! Medan grabbarna gick ner i källarförrådet och rotade fram luftmadrassen och rastade jycken passade jag på att slänga ihop lite käk. Pasta med massa olja, vitlök och salt! Bättre fyllekäk finns inte! Erik åt liggandes på madrassen, jag satt på soffkanten, killen trängdes i ett hörn i soffan. Haha vilken trio! Det dröjde inte länge för lill Erik innan det var dags för omgång 2 på toaletten. Satt där som moraliskt stöd, pinades och plågades av ljudet som uppstår när någon spyr! Fy fan va vidrigt! Men kände att han behövde lite stöd. Runt 5 tiden slockande vi.


Jag for upp redan vid 8 tiden. Kan inte hjälpas! Har man ställt om dygnet så blir det så! Skakade liv i Erik. Tvingade killen att gå upp och fullfölja hans lovande ord - göra iordning frukost. gick sådär, lill Erik nappade inte på förslaget. Tror han kom iväg runt 9 tiden. Stackarn asså! Istället fick jag ta på mig rollen som köksmästare och brassa ihop frulle! Skramlade ägg med bacon! Så jävla perfekt som bakis frukost! Sen vid 3 var jag hungirg igen. Killen fick order om att gå ner till pizzerian och hämta 3 pizzor. Yes you heard me! Beslutsångset! Resten av dagen tillägnande jag i liggande possition!


twitter

RSS

Presentation


Livet efter döden. Hur hittar man tillbaka i vardagen efter något så fruktansvärt som att mista sin mamma?

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Bloggar jag läser

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards