Queenza

Alla inlägg den 11 maj 2010

Av Sarah - 11 maj 2010 23:14

Jobbar på poängen här hemma, måste erkänna att jag under en ganska lång tid inte vart nåt bra flickväns material. Till killens stora förtret..


Men nu är jag tillbaks och ger igen i den mån jag kan. Ja det är en tuff sak att erkänna, inte bara för sig själv och sin karma, men också faktiskt erkänna påståendes vitalitet. Vi har som alla par genomgått toppar och dalar. Men med en sån kompilcerad person att förstå sig på som jag är, begär jag inget. För jag vet dock innerst inne att (kanske inte i alla lägen) det bara är en fas jag själv går igenom. Jag har känt mig nere, dyster, vårdeppig. Hur det nu är möjligt?! Detta har pågått sen innan jul. Och det är först nu jag känner att mitt inre börjar öppna upp sig och blomstra. Är det solens magiska strålar som framkallar denna glädje och återfunna livslust?


Jag ser därför heller ingen anledning att hålla mina hästar. So to say.. Nu är det payback, big time! Under denna kalla, trista, gråa tiden som jag ofrivilligt valt, har jag haft ett oerhört stort stöd av honom. Han är verkligen en klippa, ja jag har nog vart extremt dålig på att uppmuntra honom för den han är och det han gör för mig. Det har vissa dagar vart så tungt att disken jag ådstakommit under min lediga dag inte vart diskad innan han hunnit hem, än mindre haft lust att laga mat, engagera mig i övriga ting som berör hemmets bestyrer.      Då har han funnits där med sin lugnande ton - Det är lugnt, jag förstår. Och just de där orden betyder allt, när man som jag är lite mer än bara nere..


Jag har dock märkt att det också är lätt att finna sig i en situation som  är strukturerad efter bekvämlighet. En bekvämlighet jag själv oavsiktligt orsakat. Där har vi likt två hamstrar befunnit oss. En snurrar hjulet (han) den andra skumpar runt i, utan att veta vilket ben man ska sätta framför det andra för att kunna springa i hjulet (dvs jag..).


Å det är ju för jävla lätt att leva som man lär, yeah right. Man kan inte vara sin egen mästares mästare. Jag vet. Men nu är den mer glada och positiva flickvännen här. Och jag lovar inget stort, ifall du skulle bli besviken, men en sak lovar jag.. Och det är att jag är evigt tacksam för att du orkar stå ut med mig, mitt ilskna morgon humör, mitt sätt att sova på i sängen, mitt sätt att vända på en fem öring.


Trust me, jag vet vilka brister jag har. Inte alla som gör det.. Jag vågar erkänna de, vågar stå för de, alltså kan jag jobba med de och bli en bättre männsika. En gladare och trevligare flickvän som är tacksam för allt du gör för henne.   



De små tingen du gör för henne är som små gnistrande guldklipar i hennes hjärta!  

Av Sarah - 11 maj 2010 21:49

Ursh får nästan lite dåligt samvete över att min blogg numera bara handlar om hund, trix, kiss, billigaste bajspåsar mm mm.


Tänkte bidra er med hur min välplanerade sommar kommer att se ut. Det har pratats om att dra en weekend till Köpenhamn (men det fick vi hoppa, special vaccin samt pass som måste utfärdas till jycken, vilket  brukar ta upp till 6 månader), sol semester (ja drömma får man ju lov o göra), dra upp till nån vandringsled uppe i de svenka skogarna/bergen (jag insåg att mygg och skavsår ej ska få paja mitt humör), hyra en stuga på gotland (hittade inga till ett vettigt pris och som tar emot hund). Det är först när man själv sitter i den sitsen som man verkligen upptäcker hur pass bökigt det kan vara att ha med sig djur! Men som vi säger: Det blir vad man gör det till, vill man leva ett jobbigt liv gör man det, vill man leva gott gör man det. Det sist nämnda är mer vår melodi.


Som ni ser har förslagen vart många.. Just nu ser det ut som att de veckor killen har ledigt kommer vi dela upp det så att ena veckan är vi ju på Peace & Love - Sweet summer love! Kommer bli kanon! Sen lär vi vila upp oss resterande tid som vi tillbringar tillsammans, vart är inte helt spikat ännu, men ett förslag är att vistas ute på killens land. (Dock osäker om jag vill det - tydligen så har en släkting till de valt att öppna en "bondgård"    och jag gillar inte frigående djur som prasslar i buskarna och skrämmer livet ur mig efter att ha vart på dass!) Ärsh, nåt kul kommer vi nog på att göra, det råder sällan torka på den fronten när vi är i farten! Haha!



Av Sarah - 11 maj 2010 15:27

Åh vår lilla pinne är så otroligt duktig! Han blir bara duktigare och duktigare för var dag som går. En och annan skvätt inne får man väl lov att ha överseende med, när majoriteten överlägstet leder till att uträtta behoven ute.


Lite updates i hans utveckling..


Vi har bla övat på:

* Inkallning -

    En aningen mer lyhörd än för 3 veckor sedan

* Klicker -  

     Oförändrat bra! Satt in ännu fler moment: Tecken för de olika komandon, 3 komandon i följd.

     Utförande: Går en bit bort från honom, säger här och pekar i backen dit jag vill att han ska

     komma, inväntar en grad av passivitet, ger nästa kommando sitt, berömmer utan att klicka

     eller ge belöning, när han gör som han blivit tillsagd kommer nästa moment i övningen skall

* Han ska söka ögonkontakt innan han får ett 'okej' att gå in/ut -

    Nu gör han det nästan helt utan tillsägning - verkar fått in det, och vet vad det handlar om

* Olika kommandon -

   Sitt, ligg, stå, stanna, vänta, varsågod, kom här, nej - Han förstår sitt, vänta, varsågod och nej

   mer än vad han gjorde för 3 veckor sedan. Nytt kommando - Skall! Voff! Voff! Han bara älskar

    och höra sig själv skälla. Ooopse!   

* Nya miljöer - ett nytt block -

   Har inte tagit med honom på en tur med kollektivtrafiken ännu. Däremot har han fått känna lite

     lätt på pulsen i stan, gick hur bra som helst, massa nya ljud och dofter   . I och med att

     han verkar vara så trygg i sig själv med oss, runt oss har vi märkt att inget nytt är läskigt,

     bara lite smått tveksam/skeptisk - Mest reagerar han på cyklar, barnvagnar, permobiler,

     rullatorer, rullstolar, folk med onormal gångstil, ja saker som har ett avvikande beteende än

     det normala.

* Ensamhets träning /passivitet -

    Vi har vid flertalet tillfällen lämnat honom själv i sin bur i bilen - nu får jag säkert alla

    hundälskare att ilskna till! Men i skuggan och med neddragna rutor ser jag inget problem i

    varför man inte skulle kunna lämna sin fyrbenta vän! Han har väntat snällt, oftast sover han

    när vi åker bil, och berörs inte av att vi smiter in och snabbshoppar!


    Igår som ni såg vid förgående inlägg lämnade vi honom själv med svärmor/farmor. Gick super!

    Även om han hade suttit en stund och väntat vid dörren


    Idag tordes jag lämna lillen själv för att själv springa iväg till affären och köpa aioli, som tyvärr

    va slut! Buhu! Inget tecken på saknad alls när jag kom hem. Bra med aktiveringsboll som har

    ett grisöra i sig. Nom nom!


P.s

Koppel tränigen går som en dans på rosor! Bästa vi gjort var att köpa honom ett sele!

                                         




Good boy!

Av Sarah - 11 maj 2010 11:24

Jag skulle vilja kalla gårdagen för helvetes dagen. Kanske inte så illa som det låter, men för en kort sekund utspelade det som om det vore helvetets avgrund!



Vi hade just hunnit med en lägenhetsvisning här i Bromma. Och därefter också beslutat oss för att bränna iväg till stället som gör de absolut godaste pizzorna - som dessvärre ligger i Rotebro av alla ställen! Vi passade även på att lämna Prinsen hos sin farmor medan vi åkte iväg för att hämta pizzorna. Mitt i väntan ringer min mor först en gång för att prata fritt och rent allmänt, nästa samtal inte fullt så kul. Hon berättade att våran lilla fågel Hampus som vi har, men som bor med henne visat tecken på sjukdom. Och det är ju så med fåglar generellt att de är sjuka under en väldigt lång tid innan de visar tecken på det. Men så i alla fall. Hon berättade att hon suttit i sin fåtölj varpå han hade kommit flygandes till henne 3 gånger och en av gångerna hulkat upp sin mat. Och efter det bara suttit uppburrad på sin pinna utan att reagera på vare sig tilltal eller om hon visslade. Jag förstod direkt att det kunde vara dags för honom att tacka för sig och dö.



Vi fick styra om planerna, la in pizzorna i bilen, åkte och hämtade Prinsen, och körde sen iväg till mami. Stackarn, hon var så orolig över att han skulle dö. Jag med, men visade det inte inför henne. Han är hennes allt, hennes ögonsten som antagligen gör att hon orkar med att gå upp och leva en dag till. Så jag visste nog också att skulle han dö, skulle nog min mor dö inombords, kanske skulle hon även ha fått tacka för sig en dag tidigare än om han hade levt..



Vi kommer dit, och jag går fram mot hans bur. Ser hur han sitter ihopkurad, rund som en boll och alldeles fluffig. Aaw stackars lilla Hampus. Tänk att han ändå är 9 år, så det kunde vart fullt möjligt att åldern tog ut sin rätt. Försökte få kontakt med honom genom att prata, vissla. Men han var liksom helt borta. Såg ut som han halvsov och det såg rätt harmoniskt ut. Men samtidigt skrämmande. Mamma grät när hon ringde och sa att hon inte ville vara med om att han dog, om det nu var så att han var så sjuk. Och han såg verkligen ut att vara sjuk. Lilla Hampus!



Istället för att låta pizzorna kallna ännu mer tog vi oss an de. Körde de nån minut i mikron. Mmm delicious! Medan vi satt och svullade i oss onyttigheterna satt mamma ute i vardagsrummet och höll koll på Hampus. Han verkade fortfarande inte ge några tecken på att kvickna till. Jag sa till mamma att vi borde kontakta veterinären. Nej nej, naturen har sin gång utbrast hon. För mig var det som ett knivhugg rakt in i bröstet. Hur kan man vara så kall och inte vilja ge honom den chansen tänkte jag, och samtidigt bett oss komma, för att närvara om det var så att han skulle kollapsa?! Jag kunde inget annat än ordagrant banka vett i henne, för hans skull. Om det skulle ha kunnat ge honom en längre tid kvar på jorden så är det väl det minsta man kan göra sa jag till henne! Kollade upp lite info på nätet, om typiska tecken när en fågel insjuknar han hade flera av de. Ringde en massa olika nummer för att komma i kontakt med en veterinär, till sist kom jag fram. Och mitt under samtalet kommer mamma fram och säger: Det verkar som att han börjar komma tillbaka?! Jag kunde inte besvara hennes uttryck, utan var fullt engagerad av att samtala med kvinnan i andra änden. Hon kom med några tips om egenvård, att man bla kunde ge de fruktpure - ger snabb energi, samt öka temperaturen kring buren - för fåglar tappar snabbt värmen och det kostar mycket energi. Sagt och gjort, tackade för mig och hon bad oss återkomma om läget försämrades. Jag var även tvungen att fråga vad besök utan försäkring skulle ha kostat, tusenlappen sa hon, men var det så att han behövdes avlivas gick det på mindre. Jahapp då vet man.


Mamma var redan i full gång med att tända ljus, och när jag sa till henne att fruktpure hjälper var hon minst lika snabb med att riva äpple som jag sen fick mata honom med. Och han verkade vara tillbaka till sitt vanliga jag. Men än kunde vi inte pusta ut, kanske var det bara ett mellan register? Vi beslöt oss för att åka hem, lill killen behövde få komma hem och få sitt käk, men även sin andra dos av avmaskningen.


Skrev ett mess till mamma när vi satt i bilen, att hon för höra av sig om läget förändras. Inte ett ljud förens imorse. Hon berättade att hon inte sovit en blund, för oron av att veta att han kanske skulle ligga på burbotten på morgonen när hon drog av skynket var för stor. Så därför hade hon först nattat honom inne i sitt sovrum, sen tagit ut buren för hon ville inte (om han skulle dö) ligga i samma rum. Men sen på morgonen när hon vaknat visslade hon och fick svar. Aaw   Sen sa hon att han verkar vara sig själv igen. Så nu, för en stund sen kan jag helt och hållet andas ut!






Man vet aldrig vad som väntar bakom husknuten..






twitter

RSS

Presentation


Livet efter döden. Hur hittar man tillbaka i vardagen efter något så fruktansvärt som att mista sin mamma?

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Tidigare år

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Bloggar jag läser

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards